Nowe przepisy w zakresie szkoleń DGR
Od 1 stycznia 2023 r. przepisy dotyczące transportu towarów niebezpiecznych (DGR) przyjęły nowe podejście szkoleniowe jako szkolenia oparte o kompetencje (ang. Competency Based Training Assessment, CBTA).
Z tego powodu dotychczas stosowane kategorie szkoleń zostały usunięte i nie mają już zastosowania. O ile brzmienie obecnych wymogów szkoleniowych uległo zmianie, zasada „współmierności do obowiązków” i cel, jakim jest zapewnienie wszystkim pracownikom kompetentnego wykonywania swoich funkcji, nie uległy zmianie. Aktualne zmiany po prostu podkreślają tę zasadę i cel, wspierając oparte o kompetencje podejście do szkolenia i oceny. Nowe przepisy wymagają, aby osoba została przeszkolona i oceniona w celu wykazania się kompetencjami do wykonywania funkcji, za które jest odpowiedzialna.
Bezpieczny i wydajny system transportu lotniczego zależy od kompetentnych osób zaangażowanych w proces. ICAO uznała, że można to osiągnąć poprzez wdrożenie podejścia do szkolenia i oceny opartego na kompetencjach. Instrukcje Techniczne bezpiecznego transportu towarów niebezpiecznych drogą powietrzną (Doc 9284, „Instrukcje Techniczne”) wymagają, aby pracodawcy upewnili się, że personel jest kompetentny do wykonywania wszelkich funkcji, za które są odpowiedzialni, przed ich wykonaniem. Podejście do szkolenia i oceny oparte o kompetencje jest skutecznym sposobem zapewnienia spełnienia tego wymogu.
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o przewozie towarów niebezpiecznych drogą lotniczą
W Polsce przyjęto niedawno nową ustawę regulującą transport towarów niebezpiecznych drogą lotniczą – to ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o przewozie towarów niebezpiecznych drogą lotniczą. Dodatkowo, aby ułatwić zmianę podejścia do szkolenia, Urząd Lotnictwa Cywilnego opracował wskazówki dotyczące programów szkolenia w zakresie materiałów niebezpiecznych, które opublikowano w Wytycznych nr 9 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 13 czerwca 2022 r. w sprawie szkoleń w procesach transportu materiałów niebezpiecznych drogą powietrzną opartych na podejściu kompetencyjnym.
Zapewnienie, że personel jest w stanie kompetentnie wykonywać swoje funkcje, ma kluczowe znaczenie dla każdej organizacji. Kompetentna kadra zmniejsza koszty spowodowane słabymi wynikami lub błędnym komunikowaniem oczekiwań dotyczących pracy. Konsekwencje zatrudnienia niekompetentnych pracowników zajmujących się transportem towarów niebezpiecznych mogą być szczególnie szkodliwe, ponieważ może to skutkować kosztami i opóźnieniami w wysyłce, a co ważniejsze, może spowodować zagrożenia dla bezpieczeństwa. Na przykład identyfikacja, klasyfikacja, pakowanie, znakowanie, etykietowanie i dokumentowanie towarów niebezpiecznych do transportu mają kluczowe znaczenie dla bezpiecznego transportu towarów niebezpiecznych drogą powietrzną. Operatorowi zależy na kompetentnym wykonywaniu tych funkcji przez osoby przygotowujące i oferujące przesyłkę do transportu, tak aby operator z kolei był świadomy stwarzanych zagrożeń i mógł podjąć niezbędne kroki w celu ograniczenia ryzyka dla statku powietrznego i jego pasażerów. Jeżeli personel pełniący te funkcje nie jest przeszkolony do wykonywania ich w sposób kompetentny, do transportu lotniczego mogą zostać wprowadzone nieznane zagrożenia. Przyjęcie towarów niebezpiecznych do transportu lotniczego wymaga od operatora sprawdzenia, czy towary niebezpieczne są odpowiednio przygotowane do transportu za pomocą listy kontrolnej. Jeśli personel przyjmujący towary niebezpieczne nie jest przeszkolony w zakresie kompetentnego wykonywania tej funkcji, może przyjąć niewłaściwie przygotowane przesyłki towarów niebezpiecznych do transportu lotniczego, narażając statek powietrzny i osoby na jego pokładzie na niebezpieczeństwo. Alternatywnie mogą niepotrzebnie odrzucić odpowiednio przygotowane przesyłki, co skutkuje opóźnieniami przesyłek i zwiększonymi kosztami dla nadawcy i operatora.
Oparte o kompetencje podejście do szkolenia i oceny gwarantuje, że uczestnicy wiedzą, jakie zadania mają wykonać kompetentnie, a osoby oceniające wiedzą, jakie wyniki należy ocenić.
Instrukcje Techniczne stanowią, że personel musi być przeszkolony proporcjonalnie do funkcji, za które jest odpowiedzialny. Obowiązki te są określone przez konkretne funkcje wykonywane przez personel, a nie przez ich stanowiska. Skoncentrowanie się na funkcjach i obowiązkach, a nie na tytule lub opisie stanowiska, gwarantuje, że dana osoba jest kompetentna do pełnienia funkcji zgodnie z Instrukcjami Technicznymi.
Poziom szkolenia każdej osoby powinien być odpowiedni do pełnionych funkcji. Może to wahać się od poziomu zapoznawczego do poziomu eksperckiego dla niektórych pracowników. Aby zapewnić zgodność z obowiązującymi wymogami prawnymi dotyczącymi bezpiecznego transportu towarów niebezpiecznych drogą powietrzną oraz zostać przeszkolonym w zakresie kompetentnego wykonywania związanych z tym funkcji, prosimy o zapoznanie się z poniższym zestawieniem zawierającym nowe kursy oferowane przez Avsec.pl oparte na podejściu kompetencyjnym.
-
Funkcja 1
- Personel odpowiedzialny za przygotowanie przesyłek zawierających materiały niebezpieczne.
- Szkolenie i ocena personelu przygotowującego przesyłki z towarami niebezpiecznymi do transportu zostały dostosowane do zrozumienia klas, podklas lub numerów UN, które są niezbędne dla osób przygotowujących przesyłki do transportu. Szkolenie i ocena dotyczą konkretnych zadań wykonywanych przez personel w celu zapewnienia, że personel wyznaczony do przygotowania przesyłek z towarami niebezpiecznymi posiada odpowiednią wiedzę do kompetentnego wykonywania powierzonych funkcji.
Zapisz się na dwudniowe szkolenie stacjonarne:
->20-21.czerwca 2023 r.
-
Funkcja 2
- Personel odpowiedzialny za procesowanie/akceptację frachtu lotniczego.
- Personel odpowiedzialny za obsługę towarów zgłoszonych jako fracht lotniczy powinien posiadać kompetencje do wykonywania zadań mających na celu zapobieganie załadunku niezgłoszonych towarów niebezpiecznych na statek powietrzny. Osoby wykonujące tę funkcję mogą pracować dla spedytorów, agentów obsługi naziemnej lub operatorów. Personel musi posiadać odpowiednią wiedzę, aby kompetentnie wykonywać te zadania.
-
Funkcja 3
- Personel odpowiedzialny za procesowanie/akceptację materiałów niebezpiecznych.
- Personel odpowiedzialny za procesowanie/akceptację materiałów niebezpiecznych powinien być w stanie prawidłowo weryfikować dokumenty przewozowe dotyczące towarów niebezpiecznych, w tym lotniczy list przewozowy oraz posiadać znajomość specyficznych wymagań krajowych i linii lotniczych. Dodatkowo, wymagania dla takich osób obejmują rozpoznawanie oznaczeń, etykiet oraz weryfikację rodzaju i stanu opakowania, w tym znajomość specyficznych wymagań krajowych i linii lotniczych. Szkolenie określa również zadania związane z gromadzeniem danych dotyczących bezpieczeństwa.
-
Funkcja 4
- Personel odpowiedzialny za obsługę frachtu lotniczego w magazynie, załadunek i rozładunek jednostek ładunkowych (ULD), oraz załadunek i rozładunek na pokład statku powietrznego.
- Poniżej wymieniono zadania, które zwykle wykonuje personel odpowiedzialny za obsługę ładunków w magazynie, załadunek i rozładunek jednostek ładunkowych (ULD), oraz załadunek i rozładunek na pokład statku powietrznego, w związku z czym wymagane jest szkolenie i ocena w zakresie następujących kwestii: zarządzanie działaniami przed załadunkiem frachtu, transport frachtu/bagażu oraz zbieranie danych dotyczących bezpieczeństwa.
-
Funkcja 5
- Personel odpowiedzialny za akceptację bagażu pasażerów i członków załogi, zarządzanie przyjęciem pasażerów na pokład statku powietrznego, lub inne zadania związane z bezpośrednim kontaktem z pasażerami w porcie lotniczym.
- Poniżej wymieniono zadania, które zwykle wykonuje personel odpowiedzialny za akceptację bagażu pasażerów i członków załogi, zarządzanie przyjęciem pasażerów na pokład statku powietrznego, lub inne zadania związane z bezpośrednim kontaktem z pasażerami w porcie lotniczym, które w związku z tym wymagają szkolenia i oceny: akceptacja bagażu pasażerów i członków załóg oraz zbieranie danych dotyczących bezpieczeństwa.
-
Funkcja 6
- Personel odpowiedzialny za planowanie załadunku statku powietrznego.
- Zarządzanie działaniami przed załadunkiem frachtu to podstawowe zadanie, które zwykle wykonywałby personel odpowiedzialny za planowanie załadunku statku powietrznego (pasażerów, bagażu, poczty i ładunku), w związku z czym wymagane jest szkolenie i ocena, w tym właśnie zakresie.
-
Funkcja 7
- Załoga lotnicza
- Wykrywanie zabronionych materiałów niebezpiecznych w bagażu, interpretacja dokumentu NOTOC, zastosowanie procedur w przypadku sytuacji awaryjnej.oraz zbieranie danych dotyczących bezpieczeństwa są głównymi tematami podczas szkolenia wymaganymi dla Funkcji 7.
-
Funkcja 8
- Koordynator operacji lotniczych i dyspozytor lotniczy.
- Nadzór nad materiałami niebezpiecznymi przed i podczas lotu, w tym interpretacja dokumentu NOTOC, zastosowanie procedur w przypadku sytuacji awaryjne to zadania, które zwykle wykonywaliby koordynatorzy operacji lotniczych i dyspozytor lotniczy, do których wykonania wymagane jest szkolenie i ocena.
-
Funkcja 9
- Personel pokładowy.
- Zastosowanie wymagań operatora, weryfikacja bagażu zgodnie z przepisami oraz poinformowanie kapitana statku powietrznego są niezbędne przy przyjmowaniu bagażu pasażerów i załogi. Ponadto podczas tego szkolenia omawiane jest wykrywanie obecności towarów niebezpiecznych niedopuszczonych w bagażu, interpretacja NOTOC, stosowanie procedur w przypadku zdarzenia oraz zbieranie danych dotyczących bezpieczeństwa.
-
Funkcja 10
- Personel odpowiedzialny za prześwietlanie pasażerów i członków załogi, oraz ich bagażu, frachtu lotniczego i poczty.
- Poniżej wymieniono zadania, które zwykle wykonywałby personel odpowiedzialny za prześwietlanie pasażerów i członków załogi, oraz ich bagażu, frachtu lotniczego i poczty, i które w związku z tym wymagają szkolenia i oceny: sprawdzanie przesyłek pod kątem oznak niezadeklarowanych towarów niebezpiecznych oraz identyfikacja zabronionych towarów niebezpiecznych.